Uit bollebozen halen wat erin zit

Hoogbegaafden kunnen belangrijke bijdragen leveren aan innovatie in organisaties, omdat ze een onderliggende eigenschap hebben, die ervoor zorgdraagt dat ze niet bang zijn voor problemen, ze vinden het juist leuk om ze op te lossen. Ze gebruiken juist ongebaande paden en denken multidisciplinair.

Studenten die bij TRIAK komen en hoogbegaafdheid zijn, hebben veelal een grillige schoolloopbaan. De ervaring van TRIAK is dat het veelal “afstromers” zijn. Ze zijn gestart op het gymnasium of tweetalig VWO en zijn afgestroomd naar havo- vmbo. Meestal is hun hoogbegaafdheid niet herkend.

Hoogbegaafden en slimme kinderen hebben een ding gemeen, het leren gaat hen erg makkelijk af. Tot het moment op de middelbare school dat ze ook hun leervermogen in moeten zetten. Daar gaat het veelal mis. Bij het leren hebben ze zich nooit hoeven inspannen. Ze hebben niet geleerd te leren, hun geheugen te gebruiken, te plannen te reflecteren, om hulp te vragen en door te zetten.

Daarnaast wordt in de samenleving hoogbegaafdheid vaak als lastig ervaren. Hoogbegaafden kunnen zich soms wat onhandig gedragen, ze hebben moeite om aansluiting te vinden met leeftijdsgenoten of met de gesprekken van alledag. Ze zijn kritisch en stellen lastige vragen aan leraren waardoor deze zich bedreigd kunnen voelen.
Jammer voor henzelf, want ze worden niet op hun sterke kanten ingezet. Veelal zijn ze werkzaam in een voor hen eenvoudige baan, daarbij moet je denken aan timmerman, brugwachter, handelaar in tweedehands boeken, buschauffeur, hovenier … of krijgen een uitkering.

“Ik ben hoogbegaafd, maar heb geen diploma, werk of vrienden”.

Wij stimuleren hen nauwelijks om hun talenten te gebruiken. Daarom is het positief nieuws dat Novilo is gevraagd om het voortzetten van de begeleiding van de Leonardo scholen. Dat is goed nieuws voor hoogbegaafde leerlingen. Onderwijs dat zich inzet om de talenten van deze leerlingen te ontwikkelen, zodat afstromen, het participeren in een eenvoudige baan ver beneden je niveau, verleden tijd wordt.

Voor hoogbegaafde leerlingen is dit onderwijs onontbeerlijk. Hoogbegaafde leerlingen kunnen door dit onderwijs van jongs af aan gestimuleerd worden in hun innovatieve vermogen. En aangemoedigd worden om dat innovatieve vermogen toe te passen in onze samenleving.

Hopen dat de overheid eens wat genereuzer wordt ten aanzien van dit onderwijs en gaat investeren!

Geplaatst in Geen categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *