Studeren vanuit je sterke kanten

Wanneer je studeert en dyslectisch bent, dan kun je ervan uitgaan dat de manier waarop de leerstof wordt overgedragen niet aansluit bij de manier waarop jij gemakkelijk leerstof opneemt. De meeste studenten hebben daarom - veelal onbewust - strategieën ontwikkeld om zich die leerstof toch eigen te maken. Dat zijn soms hele efficiënte strategieën, maar soms kosten ze te veel tijd en werken ze zelfs contraproductief. Hoe ze ook uitpakken, in de meeste gevallen passen studenten met dyslexie deze strategieën toe met het gevoel dat ze maar wat "aanrommelen".

De "enige juiste aanpak"?
Dat is jammer! Wanneer je met dyslexie het hoger onderwijs hebt bereikt, ben je intelligent en een doorzetter. Met het gebruik van die efficiënte strategieën heb je die intelligentie ingezet en met tijdrovende of contraproductieve strategieën probeer je een studiestrategie te volgen, die je ooit is aangeleerd als de "enige juiste aanpak", maar die niet bij je past. Anders dan andere studenten moeten studenten met dyslexie er bij ieder vakonderdeel bewust voor kiezen om het op hun eigen manier te doen. Het handigste is om daarbij uit te gaan van je kwaliteiten, je sterke kanten.

Hoe leer jij jouw sterke kanten kennen?
Een snelle manier om daar zich op te krijgen is via het model van de meervoudige intelligentie van Gardner. In de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk bestaan inmiddels al hele MI-scholen en veel nieuw onderwijsmateriaal is op de MI-theorie gebaseerd. Ook in Nederland wordt de theorie toegepast in het onderwijs. De Hogeschool Rotterdam bijvoorbeeld, werkt al een aantal jaren met het model van meervoudige intelligentie bij de ondersteuning van studenten met dyslexie.
Geplaatst in artikelen, Dyslexie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *